A média és a gyerekek

Az előző bejegyzésben már említést tettem a médiáról, a beszédhibákkal kapcsolatosan, az azóta felmerült új kérdésekkel fogunk most foglalkozni.

A legnagyobb kérdés vajon milyen hatással van a média mindennapjainkra, gyermekeinkre. Mennyire befolyásolja életvitelünket, döntéseinket, véleményünket, hozzáállásunkat egy- egy dologhoz, témához? A gyermekeink mennyire vannak a hatása alatt, és mi mit tudunk tenni, hogy tudatos média fogyasztóvá váljanak?






Ez igaz? Valóban rólunk szól? Vagy inkább nekünk?

Mennyi időt töltünk a televízió előtt? Mennyit töltenek ott gyermekeink?
Milyen korú gyermekek ülnek a képernyő előtt?
Milyen jelegű műsorokat néznek?
Kivel, milyen társaságban nézik a televíziót?
Milyen hatással vannak rájuk az onnan kapott impulzusok?
Hogyan reagálnak ezekre az impulzusokra?

Ilyen és ehhez hasonló kérdések fogalmazódnak meg bennem a mindennapi tapasztalatok alapján.

A televízió haszna nem elhanyagolható. Hiszen általa kitágul a világ, új ismereteket szerezhetünk, kapcsolatokat teremthetünk, tájékozottabbak lehetünk.Szórakozás, és ismeretszerzés forrása egyaránt.

Az emberek többsége azonban a mai modern társadalomban sok időt tölt a képernyő előtt. Láttad a minap megjelent felmérést ezzel kapcsolatban? Itt találod!
Így van ez a gyerekek esetében is. Már egész kicsi korban ott ülnek a gyerekeink a televízió előtt.

És mi ennek a következménye? 

Emiatt kevesebb időt fordítunk beszélgetésre, játékra, igazi családi együttlétekre. Sokan azt mondják, ekkor is együtt van a család. Ez igaz, de ez az együttlét nem aktív. Minden családtag némán nézi a képernyőt. Hol van itt az aktív együttlét? Pedig a gyermekeinknek igazán erre lenne szükségük.

Az sem elhanyagolható probléma, hogy mit néz a gyerek, és ezáltal milyen hatások érik. Jó lenne, ha rászoktatnánk őket arra, hogy válogassanak. A gyerekműsorok között is! Próbáljuk egy kicsit korlátozni, rászoktatni arra, hogy válogassa ki a jobb műsorokat és csak azokat nézze meg.

Hogyan tudjuk elérni mindezt? 3 lépésben!

1. Közös tévézés
Úgy, hogy leülünk velük együtt és megnézzük mi is ezeket a műsorokat. Eközben megfigyelhetjük gyermekeinket. Megláthatjuk, hogy bizonyos dolgokra hogyan reagálnak, bizonyos helyzetekben hogyan viselkedik. Közben is lehet a műsorról beszélgetni, de utána mindenképpen fontos a beszélgetés. 

2. Közös válogatás
Érdemes a szokásait a háttérből finoman irányítani. A műsorfüzetet átnézni, és bejelölni azokat a programokat, amelyeket érdemes megnézni - ezt is megtehetjük együtt. Ezáltal egy kicsit a minőség fele próbáljuk tudjuk terelni. Lehet, hogy nem ért velünk egyet, de legyünk következetesek!

3. Következetes szabályok
A képernyőre szánt időt is érdemes a gyerekkel tisztázni. Mikor és mennyit? Ezek fontos kérdések. Állítsunk fel  szabályokat, amelyeket tartassunk is be!

Sokan azt gondolják, hogy amíg a tévé előtt ül, addig jól elvan a gyerek és nincs semmi probléma. Ez egy téves gondolat!
Lehet, hogy szülőként nekünk egyszerűbb, ha csendben elüldögél a képernyő előtt, de ezzel nagyon sokat ártunk neki. A passzív tévézés, ha sokáig és gyakran végzik, lelassítja a gondolkodást, az agyunkat nem serkenti. Ezáltal ellustulunk, elálmosodunk. 
Egy idő után ezek a gyerekek csak a tévé előtt akarnak ülni, s nagyon nehezen lehet majd munkára, vagy játékra fogni, vagy arra ösztönözni, hogy menjenek kicsit a szabadba. Nem lesz semmihez sem kedve, motiválatlanná válik. Az érdeklődési köre beszűkül.

Érdemes tehát elgondolkodni a szokásainkon és felülvizsgálni azokat! Sosem késő változtatni! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése