Hiperaktivitás


Különleges problémaegyüttes a hiperaktivitás. Ez részben önálló tünetként kezelendő, részben pedig együtt jár a tanulási zavarokkal.
Ez a magatartászavar korai életkorban diagnosztizálható, 5-6 éves korban.
Három fő területen jelenik meg.
  • A figyelem zavara
  • A motorium zavara
  • impulzivitás


A figyelem zavara

  • Gyakran nem figyel
  • Figyelme könnyen elterelhető
  • Gyakran előfordul, hogy nem tudja befejezni amit elkezdet
  • A folyamatos koncentrálásra képtelen
  • Egy játékot sem tud tartósan játszani, a játék sem köti le a figyelmét

A motorium zavara

  • Ülő helyzetben is állandóan izeg-mozog
  • Képtelen egy helyben megmaradni
  • Alvás közben is sokat mocorog
  • Állandóan mozgásban van „mindig útra kész”
  • Megállás nélkül futkározik

Impulzivitás zavarai

  • Folyamatos ellenőrzést igényel
  • Gyorsan vált cselekvést
  • A saját feladatait képtelen megszervezni
  • Általában előbb cselekszik, mint gondolkodik
  • Nagyon nehezen tudja kivárni míg rá kerül a sor (játék közben )

Ahhoz, hogy hiperaktivitásról beszéljünk tőbb tünet, mindhárom területről való agyüttes előfordulása szükséges.

Két típusát különítjük el:
  • szituatív
  • valódi
Szituatív hiperaktivitásról akkor beszélünk, ha a magatartászavar csak bizonyos helyzetekben jelentkezik. Pl: csak otthon, csak az iskolában. ebben az esetben
feltételezni lehet, hogy a háttérben nem megfelelő szülői, illetve nevelői attitűd áll.

A valódi hiperaktivitás esetében a személyiség sajátosságaiban kell keresni a magyarázatot. pl: a vegetatív idegrendszer működése, neurokémiai egyensúly,
táplálkozás.

Összegezve ez egy igen összetett probléma, amelynek kezeléséhez mindenképen szkséges a szakember véleménye, segítsége.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése