Különleges problémaegyüttes a hiperaktivitás. Ez részben önálló tünetként kezelendő, részben pedig együtt jár a tanulási zavarokkal.
Ez a magatartászavar korai életkorban diagnosztizálható, 5-6 éves korban.
- A figyelem zavara
- A motorium zavara
- impulzivitás
A figyelem zavara
- Gyakran nem figyel
- Figyelme könnyen elterelhető
- Gyakran előfordul, hogy nem tudja befejezni amit elkezdet
- A folyamatos koncentrálásra képtelen
- Egy játékot sem tud tartósan játszani, a játék sem köti le a figyelmét
A motorium zavara
- Ülő helyzetben is állandóan izeg-mozog
- Képtelen egy helyben megmaradni
- Alvás közben is sokat mocorog
- Állandóan mozgásban van „mindig útra kész”
- Megállás nélkül futkározik
Impulzivitás zavarai
- Folyamatos ellenőrzést igényel
- Gyorsan vált cselekvést
- A saját feladatait képtelen megszervezni
- Általában előbb cselekszik, mint gondolkodik
- Nagyon nehezen tudja kivárni míg rá kerül a sor (játék közben )
Ahhoz, hogy hiperaktivitásról beszéljünk tőbb tünet, mindhárom területről való agyüttes előfordulása szükséges.
Két típusát különítjük el:
- szituatív
- valódi
Szituatív hiperaktivitásról akkor beszélünk, ha a magatartászavar csak bizonyos helyzetekben jelentkezik. Pl: csak otthon, csak az iskolában. ebben az esetben
feltételezni lehet, hogy a háttérben nem megfelelő szülői, illetve nevelői attitűd áll.
A valódi hiperaktivitás esetében a személyiség sajátosságaiban kell keresni a magyarázatot. pl: a vegetatív idegrendszer működése, neurokémiai egyensúly,
táplálkozás.
Összegezve ez egy igen összetett probléma, amelynek kezeléséhez mindenképen szkséges a szakember véleménye, segítsége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése