A beszédhiba ma tömegeket érint - így kerüld el!

Miért több a beszédhibás gyermek ma, mint régen?

Ha körülnézünk a szűkebb környezetünkben azt tapasztaljuk, hogy egyre több a beszédhibás gyermek, és felnőtt egyaránt, Ténylegesen több, vagy régebben is ennyi volt , csak nem figyeltünk fel erre, nem tűnt ki ez a hiba ennyire?
Vagy talán régebben szebben beszéltünk, jobban odafigyeltünk?
Vajon mi lehet ennek az oka?
Ennek jártunk utána ebben a cikkben, és megtudhatod azt is, hogyan előzhetjük meg a beszédhibákat.


Az okok egy jelentős része biztosan olyan hangképzési probléma, amely logopédiai kezelés során orvosolható. De mégis mitől van az, hogy egyre több gyerek küszködik ezzel a problémával, és sajnos sok esetben ezek a hibák felnőttkorban is megmaradnak?
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, alakítja a hangokat, formálja a szavakat, a hangképző szerveit használja. A minta, amit követ, amely előtte van, amelyet utánoz nagyon nagy jelentőséggel bír a beszéd kialakulása során. 

A jó minta
Nem kell a kisgyereknek tehát selypíteni, pöszén beszélni. Sokan a kedvességet összekeverik a babához szóló pösze beszéddel.
Amennyire csak lehet tisztán ejtsük ki a hangokat, szavakat, hogy ezek megfelelően rögzüljenek! Ha kezdetben a kisgyerek pöszén is beszél, ez többnyire a beszédfejlődés során kitisztul. Ezért nagyon fontos a megfelelő minta. Meg kell tanítani a gyereket is helyesen artikulálni. Nagyon sok gyerek esetében azért szinte érthetetlen a beszéde, mert zárt szájjal beszél, nem artikulál megfelelően. Ha ezt megtanítjuk a gyereknek mindjárt tisztább, érthetőbb lesz a beszéde. Ezt otthon is tudjuk játékosan gyakorolni mondókákkal, versekkel.

A média szerepe
Manapság a gyerekek nagyon sok időt töltenek a televízió előtt. A médiából igen sok impulzus éri a gyerekeket, amelyek a beszédére is kihatnak.
Milyen mintát látnak itt? Hát nem mindig a megfelelőt. Gyakran találkozunk súlyos beszédhibával, sokszor az embernek az az érzése, hogy itt már nem követelmény a tiszta beszéd. Pedig igen jelentős szerepe lenne a mintakövetés szempontjából.
A gyermekeink megpróbálják követni azokat az embereket, akiket gyakran látnak a képernyőn, akiket sztárolnak Még sok esetben a beszédükben is. Ez nem csak a szófordulatokra igaz, de a kamasz gyerekeknél még a beszédtechnikán is nyomon követhető.
Ha tehát valamilyen szinten szűrni tudod a műsorokat, amelyekkel találkozik gyermeked, és jó mintákat hall maga körül, az ő beszéde is tisztább lesz. Ez természetesen a kisebbeknél jóval nagyobb jelentőségű, és ők azok, akiknél még teljesen irányítható az, hogy milyen meséket, filmeket nézzenek.



Annak tehát, hogy manapság sokkal több a beszédhibás gyermek és felnőtt, mi magunk vagyunk az oka, ugyanis részben társadalmi kérdésekre vezethető vissza. Ha nem tudunk elég időt szánni a beszélgetésre, a közös játékra, akkor nem kap elég impulzust ahhoz, hogy normálisan fejlődjön a beszéde, és másrészt pedig a médiából is egyre rosszabb mintákat lát, hall.

A jó minta tehát elsődleges, és gyermekünk csak tőlünk és a környezetében lévő felnőttektől kaphatja meg. Törekedjünk arra, hogy legyen elég időnk rá, hiszen (nem csak) a beszédfejlődésére nagyon nagy hatást gyakorol az együtt töltött idő. 
Ami kisgyermekként még aranyosnak tűnik, azt az iskolában már kicsúfolják, felnőttként pedig egy esetleges beszédhiba nem csak kínos tud lenni, de gyakran akadályokat gördít a boldogulás útjába, és jó lehetőségektől is megfoszthatja (pl. egy állásinterjún mást választanak, az általa betölthető szakmák korlátozódnak stb.).

by: Szigetfalvi Mariann



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése